Historie hradeckých lesů sahá do 14. století. Město Hradec Králové dostalo lesy darem od římského krále Albrechta. Jejich rozloha se v následujících stoletích zvětšovala. Dnes je ve vlastnictví města Hradec Králové 3800ha lesa včetně rybníků. Tyto lesy slouží jako odpočinková zóna pro pěší procházky, turistiku, cyklistiku, běžecké sporty i jízdu na koních. V létě se rybníky nabízejí ke koupání nebo rybaření.
Rozhodli jsme se vydat do hradeckých lesů na třídní výlet spojený s přírodovědnou soutěží. Prostřednictvím úkolů jsme se seznamovali s obyvateli lesa. Zabývali jsme se způsobem života lesní zvěře, potravou a stavbou těla.
Při naší cestě jsme navštívili obory s daňky, muflony a divokými prasaty, která jsme sledovali z dřevěných krytých pozorovatelen. Zvířata zde žijí v co nejpřirozenějším prostředí, které jim zajišťuje bezpečí a klidný odpočinek. Největší pozornosti se těšila bachyně Pepina a kňour Bob. Bohužel jsme neviděli letošní selátka, na která jsme se moc těšili. Celý vrh z neznámých příčin bohužel uhynul. Náladu jsme si spravili na břehu rybníčka Na Olšině, kde jsme kromě opékání buřtů pozorovali jeleny sika Dybowského. Naše přítomnost jim vůbec nevadila. Přicházeli ochotně až k plotu a nechali se krmit trávou. Naskytla se nám krásná příležitost prohlédnout si tato nádherná zvířata z bezprostřední vzdálenosti.
Celý náš výlet jsme zakončili v dřevěném rytířském hradišti, kde jsme vyzkoušeli řadu herních prvků. Zde jsme také rozdali odměny a medaile za naši přírodovědnou soutěž.
Hradecké lesy jsou příjemným místem k aktivnímu odpočinku a můžeme je doporučit i Vám.
V pondělí 14. června proběhl na naší škole další projektový den. Žáci třídy 9.B se rozdělili na dvě skupiny. Před školou byl přistaven speciální autobus vybavený 3D tiskárnami, elektronovým mikroskopem, laserovou gravírkou a řezačkou a řadou počítačů. Po úvodní prezentaci se žáci první skupiny pod vedením lektora účastnili praktického workshopu, vytvořili si na počítači model vlastní klíčenky s nápisem, kterou si sami vytiskli na 3D tiskárně. Druhá skupina absolvovala v tomtéž čase besedu o kyberšikaně a dalších nástrahách na internetu. Obě skupiny se prostřídaly. V odpoledních hodinách pak probíhalo školení – praktický výrobní workshop pro pedagogické pracovníky. Škola by měla obdržet jednu 3D tiskárnu zdarma.
První školní výlet po rozvolnění proticovidových opatření nás zavedl do ZOO Jihlava, kde se nás těšila všemožná zvířátka. A byl to veliký výlet. Vždyť navštívit zvířátka se nás vydala pořádná tlupa. Celkem sedmdesát pět dětí. Obě první a obě druhé třídy se svými učitelkami.
Po dlouhé cestě s krátkou zastávkou na občerstvení jsme konečně dorazili k branám Jihlavské zoologické zahrady. S radostí jsme se vydali na prohlídku zvířat, která byla, po tak dlouhém uzavření zahrady, rovněž potěšena zvídavými návštěvníky.
Obdivovali jsme krokodýly, zebry, žirafy, a dokonce jsme spatřili i obří anakondu. I přes značně teplé počasí o nás zvířata jevila čilý zájem a neukrývala se v chladivých stínech. Zvláště nápadité při získávání pozornosti dětí byly surikaty, které se doslova předháněly, která se dokáže postavit na vyšší místo a upozorní na sebe.
Děti byly spokojené, výlet si užily a při odchodu ze ZOO navštívily i obchod se suvenýry, kde si mohly koupit drobné upomínkové předměty na dnešní návštěvu. Cesta autobusem zpět do Přelouče všem utekla doslova jako voda, jelikož děti si navzájem vyprávěly své veselé zážitky se zvířaty z dnešního výletu.
V úterý 8. června proběhl v naší dílně projektový den, který je jednou z aktivit projektu Šablony II.
Cílem aktivity byl rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektové výuky, která rozvíjí osobní a sociální kompetence žáků. Projektová výuka probíhala v oblasti podpory společného vzdělávání a rozvoje klíčových kompetencí. Jednalo se o společné vedení projektového dne pedagogem ZŠ a odborníkem z praxe. Tím byl truhlář – pan Dobruský. Během dne se střídaly role odborníka z praxe a pedagoga, součástí spolupráce bylo uplatnění principu 3 S – společné plánování, společná výuka, společná reflexe. Žáci samostatně řešili problémový úkol – výrobu dřevěného hlavolamu. Za čtyři hodiny nelze celý výrobek zhotovit, proto pan Dobruský částečně některé díly předpřipravil, pod jeho vedením tak žáci orýsovali připravený materiál, řezali, dlabali, pilovali a brousili. Během projektového dne se tak žáci učili samostatnému řešení úkolu, vzájemné spolupráci, využívání svých znalostí, práci s materiálem.
Projektový den se vydařil, panu Dobruskému děkujeme.
Základní škola Přelouč
Masarykovo nám. 45
okres Pardubice, 535 01 Přelouč
IČ: 48160831, ID: bbmmrsn
Kancelář: tel. +420 466 958 826
Ředitelna: tel. +420 466 953 156
Školní družina: tel. +420 466 672 127
e-mail: kancelar@zsmn.cz
Kancelář:
Pondělí - čtvrtek: 8:00 - 15:00
Pátek: 8:00 - 12:00